Vanliga frågor och svar om det tekniska
- När du loggat in ser du till höger om Profilen Ändra lösenord.
- Skriv in det nya lösenordet. (Vill du se vad du skriver klickar du först på ögat.)
- Upprepa lösenordet.
- Avsluta med att klicka på Ändra ditt lösenord.
- Högst upp på hemsidan ovanför menyn, ska du klicka på Logga in och klicka på Glömt lösenord.
- I rutan som dyker upp skriver du in den e-postadress du hade registrerat till kontot, alternativt användarnamnet.
- Klicka slutligen på Få ett nytt lösenord.
- Ett återställningsmail kommer till din e-post och du får en länk som du ska klicka på. Där fyller du i det nya lösenordet du önskar.
Om du glömt både lösenord och vilken epostadress som använts kan du vända maila info@tradgard.org så försöker vi hjälpa dig så fort vi kan. Ange trädgårdens namn i mailet.
- Kontrollera att alla tre fält högst upp Rubrik, Beskrivning och Kontaktperson är ifyllda.
- Gå sedan längst ner till gröna knappen Uppdatera trädgård.
Kanske har du missat ett steg i uppladdningen? Du ska:
- Välja bilder först.
- När du ser dem i rutan, ska du sedan klicka på Ladda upp.
- Slutligen måste du klicka på gröna rutan Uppdatera trädgård. Det är oftast detta sista steg som missats.
Kontrollera även att bilderna inte är för stora - max 4 MB får de vara, och det är bara filfomaten jpg, gif och png som fungerar.
När databasen hade en annan teknik på tidigare hemsidan (Trädgårdsriket) kunde det inte automatiseras att bilder från mobilen roterades i rätt läge. Problemet är löst för bilder som läggs in på denna hemsida, men inte för bilderna från gamla hemsidan.
Du kan gå tillväga på tre sätt:
- I första hand rekommenderar vi dig att publicera nya aktuella bilder och fräscha upp din trädgårdssida.
- Om du vill använda äldre bilder - försök att hitta originalet och publicera den på nytt.
- Alternativt kan du ladda ner bilden från hemsidan (högerklicka på bilden och välj spara). Nu kan du rotera bilden i ett bildbehandlingsprogram på din dator eller i din smartphone, och ladda upp bilden på nytt. Radera sedan den gamla bilden.
Kanske missade du att klicka på gröna rutan längst ner Uppdatera trädgård? Prova att lägga in informationen igen och klicka på rutan.
Inte ens Google Maps är felfri. Ibland pekar kartan fel även om man valt rätt adress. Se instruktionsfilmen som visar hur man pekar kartan rätt.
- Gå till mittenfältet Adress/kartfunktion.
- Kontrollera först att adressen ovan och under kartan stämmer överens.
- Ibland stämmer adressen, men kartan visar ändå fel. Klicka då på den turkosa rutan Hitta din latitud och longitud direkt under kartan.
- Här kan du skriva in din gatuadress igen, gärna med postnummer och ort. Du kommer att se latitud och longitud och kan kopiera över siffrorna till din trädgårdssida.
- Och när du ändå är inne på att redigera platsfunktionerna - se till så att du har fyllt i Kommun och Landskap i dropdown. Annars syns inte din trädgård i sökresultatet när någon filtrerar på området.
- Glöm inte att klicka på gröna knappen Uppdatera trädgård.
- Gå in fältet Adress/kartuppgifter.
- Scrolla ner till adressuppgifterna nedanför kartan och kontrollera att du valt Kommun och Landskap i dropdown.
- Glöm inte att klicka på gröna knappen Uppdatera trädgård.
- När du är inloggad på ditt konto klickar du på den röda rutan för att Redigera din trädgård.
- Uppe till höger hittar du Radera trädgård.
- Klicka och bekräfta att du vill ta bort den.
Du kan alltid skapa en ny trädgård och behålla kontot. Vill du även radera kontot, se instruktionen nedanför för att avsluta kontot.
OBS! Var försiktig om ditt konto även är kopplat till en föreningsida (berör föreningsstyrelser och deras sidor här). Du ser vilken behörighet din profil har. Bekräftar du avslutandet av kontot, raderas då även er föreningssida. Kontakta oss på info@tradgard.org om du är osäker, så kan vi hjälpa er att överföra föreningssidan på ett annat konto.
- När du är inloggad ser du till höger om din profil Avsluta medlemskap.
- Du får en varningstext och ska bekräfta avslutandet av kontot och samtidigt borttagandet av trädgården.
Vi har migrerat innehållet från den gamla hemsidan till den nya, och raderade alla inaktiva konton samma år, det vill säga de konton som ingen loggat in på sedan nya hemsidan lanserades. Vi hoppas att ni har förståelse för att vi behöver rensa mellan åren. Ibland glöms det bort att man har en trädgård registrerad när man flyttar eller en trädgårdsägare kan gå bort. Vi vill bespara nya trädgårdsägare och besökare obehag.
Om ditt konto och trädgårdssida blivit raderat, kan vi tyvärr inte återskapa dem. Det går bra att registrera ett helt nytt konto. Vi rekommenderar ändå samtliga att gå igenom all information och ladda uppdatera med nya fräscha bilder.
Det går bra att registrera flera trädgårdar till Besöksträdgårdar och Tusen Trädgårdar. Dock går det inte att ha flera trädgårdar per konto. Du behöver starta ett konto till med en annan epostadress, för att koppla en ny trädgård till den.