
Odla unga Odlare - ett lärande för livet.
Ny lärarhandledning lyfter vikten av att lära barn att odla
"Odla unga odlare – Ett lärande för livet" del 1 är en lärarhandledning som lyfter fram vikten av gröna skolmiljöer och skolträdgårdar för barns hälsa och framtid. Forskning visar att kontakt med natur och grönska främjar välmående och skapar en medvetenhet om hållbarhet. Skolträdgårdar kan bidra till att barn utvecklar omsorg och ansvar för miljön.
Gröna skolmiljöer för barns hälsa och framtid
Odla unga odlare - ett lärande för livet är en lärarhandledning som har tagits fram i samarbete med Maria Hammarsten, doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet. Syftet är att lyfta fram vikten av gröna skolmiljöer för barn och unga. Forskning visar tydligt att barn behöver grönskande miljöer för att må bra, och skolan borde vara en självklar del av lösningen genom att erbjuda en grön skolgård - eller ännu bättre, en skolträdgård.
Skolträdgården som en del av lösningen
Att låta barn och unga växa upp utan kontakt med natur och grönska påverkar inte bara deras hälsa negativt, utan försvårar även omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi behöver fler kreativa och innovativa individer som kan bidra till att hantera den pågående klimatkrisen. Genom att lära barn att ta hand om jorden och värna om sin framtid skapar vi en generation av förändringsmakare, miljömedvetna globala medborgare och engagerade individer som inspireras till omsorg och ansvar för växtriket och andra levande varelser.
Genom att låta barn och unga delta i aktiviteter kopplade till ekosystemtjänster och skapa utrymmen för att möta grönska, djurliv och växtlighet, ökar vi förutsättningarna för ett hållbart samhälle.
Barnens åsikter om skolträdgårdar
Vi genomförde en enkätundersökning med barn i åldern 7-12 år på tre skolor med skolträdgårdar. Resultaten var tydliga:
- Nästan 80 % av barnen odlade även hemma.
- Cirka 60 % tyckte att alla skolor borde ha en skolträdgård, medan 34 % var osäkra.
- Över 60 % ansåg att grönsaker de odlat själva smakar bättre.
- Nästan 60 % svarade att de äter grönsaker varje dag.
- Över 70 % trodde att odling är bra för miljön och klimatet.
Dessa resultat ligger i linje med studier från USA, där forskning visar att barn som får möjlighet att odla i skolan också äter mer grönsaker.
Ett steg mot en grönare framtid
Riksförbundet Svensk Trädgård har beslutat att arbeta för att sprida odlingskunskap från generation till generation. Samtidigt vill vi bidra till att minska samhällets sårbarhet, begränsa klimatkrisen och stärka barns hälsa. Skriften Odla unga odlare - ett lärande för livet är ett steg i rätt riktning.
PROVLÄS
Lärarhandledningen är skriven av:
Maria Hammarsten, doktorand i pedagogiskt arbete i naturvetenskapens didaktik vid idpp, Göteborgs
universitet. Hennes forskningsområden berör utomhuspedagogik, utomhusundervisning och lärande för
hållbarhet. Maria undervisar i pedagogik på lärarutbildningen vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping och har lärarlegitimation i ett flertal skolämnen i årskurs 1 till 6 och fritidshem.
Bibbi Bonorden, projektledare på Riksförbundet Svensk Trädgård och Fritidsodlingens Riksförbund.
Hon har skrivit ett flertal utbildningsböcker och rapporter inom trädgård, bland annat läroboken,
Invasiva främmande arter – och hur den biologiska mångfalden påverkas. Bibbi är utbildad trädgårdsarkitekt och har arbetet som projektledare inom den gröna sektorn över 20 år.
Illustratör: Hans von Corswant