Skärmavbild 2023 03 02 Kl. 09.19.24

Odla i varmbänkar

Med varmbänkar hinns mycket odling och andra färdigheter med, innan det ringer ut till sommarlov.

En tidig odlingsstart är viktig för mig som jobbar med odling i skola. Det gäller helt enkelt att hinna med så mycket som möjligt innan eleverna går på sommarlov. I mitten av mars brukar vi så våra första rädisor. Metoden vi använder oss av för att börja så tidigt är att odla i varmbänk.

Varmbänkar är täckta odlingsbänkar som får sin värme från organiskt material som förmultnar. Det finns många olika sätt att bygga dem på. På skolan gör vi våra varmbänkar av pallkragar. Dessa byggs upp tre lager höga, varav två fylls med hårt packad hästgödsel och en med jord. Ju högre bädd man bygger, desto bättre förmåga har den att alstra värme. Det som fungerat bäst för oss har varit gödsel med hög andel halm. Sämre har det gått med spånblandad gödsel. För att hålla värmen bättre placerar vi ofta bäddarna i grupper. Vi har även provat att isolera med halmbalar.

Själva förmultningen aktiveras av att vatten hälls på. Första tiden kan det bli riktigt varmt i bädden. Ofta för varmt för att så. Vi mäter temperaturen dagligen tills den stabiliserar sig på 20–30 grader. Då jord lagts på är det bara att börja odla. Hemma täcker jag med en glasruta, men av säkerhetsskäl kan vi inte göra det på skolgården. Vi har i stället välvda huvar som vi byggt av reglar, elinstallationsrör och åldersbeständig byggplast. De har fungerat bra och har hållit i fyra säsonger.

Lär sig mycket av bygget

Att bygga varmbänkar med eleverna är givande och de lär sig mycket. Både faktamässigt, om t ex förmultning, värme och jord, och färdighetsmässigt med temperaturmätning och dokumentation. Slutligen får de ofta även en förändrad inställning till saker omkring sig. De förstår arbetet som ligger bakom fina grönsaker och uppvärderar därmed dessa. Kanske de också inser att gödsel inte är något äckligt, utan en värdefull resurs. I början kan barnen rynka på näsan, men efter en stund brukar de bråka om vem som ska få hoppa i gödseln.

Viktig nyckelperson

I vår by finns en trädgårdsmästare som heter Martin. Martin delar min övertygelse om hur viktigt det är att barn och ungdomar får lära sig att odla. Turligt nog har han och hans sambo även hästar. Det är Martin som med traktor och vagn levererar hästgödseln till vår skola varje vår. Han är en nyckelperson för mig som odlande lärare. Han tycker att kunskaperna om odling är viktiga, och bidrar gärna själv. Det finns många andra som Martin. Personer som har kunskaper om odling och kan bidra med att förmedla detta till nästa generation. Om du är en av dessa, tycker jag att du inte ska vänta. Kontakta en skola och se om de har några elever som vill odla.

Om du är tidigt ute kan du hinna skörda mycket innan sommarlovet. Rekordet på vår skola är TRE omgångar rädisor och sallat ur samma bädd, innan skolavslutningssklockorna ringde ut.

 

Under namnet Odla i Skola försöker Andreas Andersson med hjälp av sociala medier inspirera personal på skolor och förskolor att också börja odla. På dessa sidor kan även du komma i kontakt med honom om du har frågor eller vill dela med dig av dina tankar kring odling med barn. Gå in på youtube.com och sök på Odla i skola.